Op 11 januari hebben we geexperimenteerd met het fotograferen op onze lichttafel. Er is voor deze soort fotografie nog geen werkgroep geformeerd. Wie neemt het voortouw? Nodig een ander lid uit en start je werkgroep. Met z’n tweeen experimenteren is leuker dan alleen. Hier onder de resultaten van pakweg 2 uur fotograferen.
De gebruikte materialen waren:
1 lichttafel.
1 LED-bouwlamp
1 “kringellamp”
1 Lamp met snoot.
Alle foto’s zijn gemaakt met lampen, niet met flits. Een vel wit en een vel zwart papier, wat glazen, wat keuken spullen en een waxine lichtje.
De camera en lens doen er niet veel toe. Met wat heen en weer schuiven kun je de afstand van de camera tot het voorwerp optimaal maken.
De onderstaande opnamen zijn gemaakt met een 105mm lens. Die meestal ook op elke compact camera ergens halverwege het zoombereik.
Eerst de keuken materialen: een puree stamper en een spatel.
Dit was de eerste opname. De witbalans stond op Auto en de kleur van het licht was een combinatie van ledlicht uit de bouwlamp en halogeen van een instellicht. De volgende foto’s zijn nabewerkt in Photoshop Elements zodat de kleurbalans wat acceptabeler wordt.
Maar ook hier is nog wat blauwig. De volgende is zwart-wit gemaakt:
Na wat spelen met de twee voorwerpen kwam de volgende uit de bus:
Daarna was de slagroomklopper aan de beurt. Dat gaf prachtige mogelijkheden om met het “Bokeh” (= scherpteverloop) van je lens te experimenteren. Je kunt je diafragma op alle standen zetten want het toestel staat toch op statief. Bovendien kun je de ISO waarde (=de gevoeligheid van de sensor) verhogen of juist verlagen. Dat geeft ook wel veel mogelijkheden. Gewoon lekker experimenteren en wennen aan de effecten die de verschillende instellingen opleveren. Je doet dit toch meestal binnen, het is warm, er is koffie en als je er (even natuurlijk) genoeg van hebt is er altijd nog de TV met een aantrekkelijk aanbod aan rampen en onheilstijdingen om je snel weer aan het fotograferen te krijgen. Maar goed . . . . de slagroomklopper:
Eenmaal ingesteld kun je met allerlei standen van de garde gaan experimenteren om zo een leuk lijnenspel te krijgen op de uiteindelijke foto:
Let wel dit zijn allemaal experimenten. Voor een goede foto moet je nadat je de techniek onder de knie hebt flink zoeken naar goede voorwerpen die een goed lijnen patroon opleveren. Zo heeft Andre Kertesz in 1928 deze vork gefotografeerd.
Daarna kwam het glaswerk van Nannette aan de beurt. Hier onder staan de eerste resultaten met belichten van onder, van boven, op wit, op zwart . . . kortom we zijn behoorlijk aan het uitproberen geslagen. Het vaasje leende zich er perfect voor en de verschillende soorten licht zorgden voor interessante effecten (blauw, bruin, geel, wit . . . )
Het gele licht op de ondergrond is niet mooi dus daar moeten we volgende keer wat aan doen. Dat kan nu niet meer dus dan maar in zwart-wit:
Je kunt het vaasje natuurlijk ook meer in de omgeving plaatsen. Dan krijg je dit:
En tenslotte schoven we er een stuk zwart papier onder:
Het vaasje werd daarna een glaasje en hoe krijg je nu een zwart randje om het glas zodat het glas afsteekt van de achtergrond? Juist een donkere zaal aan weerskanten van de lichttafel:
U denkt misschien: “Daar links, daar is gephotoshopt!” Maar nee dat is gewoon de speling van het licht. De enige remedie is niet altijd door de zoeker kijken maar ook direct naar je onderwerp. Dit resultaat bereikten we niet direct. Hieronder de stappen die naar het bovenstaande resultaat leidden:
Het laatste interessante werk was te ontdekken hoe de witbalans de verhoudingen tussen de kleuren kan beinvloeden. Daarom hebben we het waxine lichtje gefotografeerd met diverse witbalans instellingen om zo te ontdekken hoe het er met precies dezelfde lichtopstelling uitziet:
Veel plezier met het experimenteren met de lichttafel!
Pieter Sleeboom